Täytyy kyllä valehtelemati sanoa, että raksaprojektissa on toistaiseksi vältytty suuremmilta flopeilta. Ainahan sitä kaikenlaista tulee vastaan, mutta mitään katastrofia emme ole valinnoillamme aikaiseksi saaneet. Tästä syystä nämä meidän flopit voivat tuntua melko mitättömiltä verrattuna siihen, mitä ne voisivat olla.
Floppimme ovat lähinnä tekniikkaan ja valintoihin liittyviä ratkaisuja, ei niinkään talon suunnitteluun tai rakentamiseen liittyviä.
Floppimme ovat lähinnä tekniikkaan ja valintoihin liittyviä ratkaisuja, ei niinkään talon suunnitteluun tai rakentamiseen liittyviä.
Mutta pidemmittä puheitta itse asiaan.
FLOPIT TOP 3:
1. Seinä-wc:t. Tai itsessään seinä-wc:t ovat ihan ok, mutta kombinaatio joka meille tuli, ei oikein toimi. Meille tuli siis Grohen toimittama seinä-wc:n koneisto ja Idon toimittama rimfree (kaulukseton) istuin. Näiden kahden tuotteen yhteensovittamisessa on meinannut lähteä järki. Istuinosa on hirmu tarkka siitä, miten vesi pyttyyn tulee ja itse Grohen koneiston säätäminen taas ei tunnu onnistuvan ei sitten millään.
Isomman wc:n huuhtelu toimii jo aikas hyvin, haasteita on kyllä piisannut. |
Ongelma on siis se, että kun käyttää wc:n huuhtelua, tulee istuimen etuosasta roiskeita lattialle. Meillä on nyt kaksi kertaa käynyt Grohen tuotetakuun piiriin huoltoliike korjaamassa ja vaihtamassa osia koneistoihin. Koneistot nimittäin tekivät myös sitä, että ne jäivät valuttamaan. Iso ja pieni huuhtelu eivät toimineet kunnolla eivätkä pitäneet niille säädettyä litramäärää kohdallaan. Noh, toinen wc saatiin toimimaan, kun sinne vaihdettiin osia sisälle, mutta toinen temppuilee edelleen. Pitänee jälleen taas reklamoida ja tilata huoltomies käymään.
En siis missään nimessä suosittele kellekkään sotkemaan kahden eri toimittajan tuotteita keskenään tässä tapauksessa, enkä myöskään suosittele Grohen seinä-wc:tä kenellekkään. Tiedä sitten, onko vika tuotteessa vai alkuperäisessä asentajassa, mutta meillä ei ainakaan ole toiminut kunnolla. Idon vastaavasta ei ole kokemusta, joten en osaa sanoa onko se yhtään parempi.
2. Kotiautomaatio. Tässä kohtaa tuntuu, että automaatiojärjestelmä ei ole sen arvoinen mitä se on kaikenkaikkiaan tullut maksamaan. Onhan se näppärä ja monipuolinen, mutta näin jälkeenpäin muihinkin järjestelmiin ja ratkaisuihin perehtyneenä, voisi samat asiat toteuttaa aika paljon edullisemmin. Toki, käyttökokemusta järjestelmästä on vasta reilun 3kk verran ja läheskään kaikkia ohjelmointeja en ole vielä tehnyt, joten lopullista tuomiota ei vielä voi antaa.
Hyvinä ominaisuuksina mainittakoon ulkopistorasioiden etä- ja aikatauluohjaus, kotona/poissa-säädöt sekä ovikellon kameratoiminto, joka tallentaa soittajasta 3 kuvaa. Jälkimmäinen on tosi hyvä, sillä lokista näkee jälkikäteen jos joku on käynyt ovella.
Hyvinä ominaisuuksina mainittakoon ulkopistorasioiden etä- ja aikatauluohjaus, kotona/poissa-säädöt sekä ovikellon kameratoiminto, joka tallentaa soittajasta 3 kuvaa. Jälkimmäinen on tosi hyvä, sillä lokista näkee jälkikäteen jos joku on käynyt ovella.
3. Keittiön altaan asennus. Niinkin yksinkertainen asia kuin keittiön altaan asennustapa harmittaa hiukan. Kesällä keittiön tasotilausta tehdessämme aikataulu kalusteasennukselle oli paljon optimistisempi kuin mitä se sitten loppupeleissä oli. Tämän seurauksena jouduttiin tilaamaan keittiöntasot hieman kiireellä, koska heinäkuussa painoi Ecolamilla (tasotoimittaja) 3 viikon kesälomat päälle ja tilaus piti saada sisään, jotta saataisiin tasot ennen tehtaan kesälomaa. Noh, tämän seurauksena emme olisi saaneet tilattua ja toimitettua allasta Ecolamin tehtaalle sellaisessa aikataulussa, että se olisi ennättänyt sinne ennen heidän kesälomaa.
Olisimme siis halunneet altaan huullosasennuksella, joka tehdään aina tehtaalla valmiiksi. Sitä ei pysty kotikonstein tekemään. Nyt jouduttiin sitten asentamaan allas normaalisti päältäpäin ja tämän seurauksena altaan reuna on tietenkin koholla tason pintaan nähden. Edellisessä talossamme oli laminaattitasoon huullosasennettuna rst-allas ja se oli todella hyvä. Sitä samaa asennustapaa nyt hieman kaivataan, mutta kyllä tämänkin asian kanssa elämään pystyy.
4. BONUSfloppi: Ikkunoiden asennus. Itse ikkunoiden asennus meni hyvin, sitä en voi kritisoida, mutta asentajat olisivat saaneet olla hieman huolellisempia ikkunoiden karmien ja asennusaukon välien vaahdotuksilla. Nyt kovilla pakkasilla huomaa, että tietyistä kohden karmia, tulee sisälle kylmän tuntua. Tämä johtuu puhtaasti siitä, että siellä on vaahdotuksessa kohtia, joissa vaahto ei yksinkertaisesti täytä asennusväliä ulkopintaan asti. Tämä on onneksi helposti korjattavissa oleva asia. Ensi keväällä/kesänä kun viimeistelen ikkunoiden smyygilaudoitukset, käyn vielä aukot läpi ja vaahdotan ne kunnolla. Mietin vain, miksei voinut asentaja tehdä tätäkin vaihetta kunnolla?
Päällisin puolin näyttää ihan hyvältä, mutta välieissä on ilma-aukkoja. Onneksi nämä saa helposti fiksattua ulkopuolelta. |
Asentajille tai ikkunatoimittajalle on muuten ihan turha asiasta reklamoida, sillä meidän ikkunat tuli Domluxilta, joka meni loppuvuodesta 2018 konkurssiin. Nyt sitten vaan toivotaan, ettei itse tuotteissa tule ongelmia.
//Mika
P.S. Jos et ole vielä lukenut raksaprojektimme onnistuneiden valintojen TOP 3:a niin pääset lukemaan sen TÄSTÄ. :)
Mites tuo koneiston huolto muuten onnistuu tuossa ensimmäisen kuvan wc:ssä jossa seinäwc on seinään upotettuna?
VastaaPoistaMoro. "Koneisto" on muovisen vesisäiliön sisällä muutenkin, eli ulkopuolelta sitä ei edes pysty huoltamaan. Kaikki huolto tapahtuu tuon pienen luukun kautta. Osat on siellä sen kokoisia/mitoitettu niin, että mahtuvat ulos tuosta painikkeen reiästä.
VastaaPoistaMeille tuli aikoinaan IDOn seinä-wc kokonaisuus. Vielä reilu 10 vuotta sitten ne olivat hiukan harvinaisempia, joten pyysin putkifirmaa laittamaan paikalle asentajan, joka homman osaa. Sieltähän tulikin sitten tyypillinen 'kyllä minä tiedän' asenteella varustettu asentaja oppipoika mukanaan. Wc ei kuitenkaan toiminut hyvin ja valitin asiasta IDOlle, joka lähetti oman asentajansa paikalle. Tulos: Yksi osa oli asennettu väärinpäin ja huultelua ei oltu säädetty vaan vettä hulahti aina maksimimäärä. Että sellainen oppimestari. Rakennuksilla suurin möly tuntuu lähtevän pienimmän taitotason ihmisistä.
VastaaPoistaNoita "osaajia" aina välillä tuntuu riittävän vähän siellä sun täällä. Kummasti vaan ne hiljaisimmat ja vaatimattomimmat yleensä on ne, jotka taitaa parhaiten. :)
PoistaMeilläkin on joitain osia käännelty ja vaihdettu. Ei ole ollut ihan helppo projekti tuo pöntön kuntoon saaminen.. Ehkä ollaan kuitenkin jo voiton puolella, kun toinen on kutakuinkin kunnossa ja toinen roiskii enää vain silloin tällöin! :)
Anni-Maaria
Meillä myös erittäin huono kokemus grohesta, seinä vessan osalta juurikin. Ensimmäinen pönttö vuoti vettä, reklamoitiin, meille luvattiin lähettää uusi pönttö malja josko vika olisi sen valussa. Noh, uusi tuli, mutta paskat oli valmiina putkessa, eipä kuitenkaan enää vuotanut... Kysyimme sähköpostilla että oliko tämä vitsi, meitä kun ei yhtään naurattanut.
VastaaPoista